söndag 5 mars 2017

Vecka 10

Hej alla fina elever!


På fredag 10/3 besöker vi ett museum. Vi pratar om detta i skolan.
Obs! Receptionen är stängd på tisdag 7/3 och öppnar på plan 4 på onsdag 8/3.


Diktamen

Jag är Evert

 

Jag är född i Göteborg år 1935. Min pappa var fiskare, men han var ofta arbetslös. Mamma arbetade som sömmerska, men städade också ibland.

 

1942 började jag första klass. Jag var ganska duktig och läste mycket.

 

Många lärare tyckte inte om arbetarbarn. Jag var blyg och slutade efter nio år. Sedan jobbade jag på en fabrik som gjorde motorer.

 

1956 träffade jag Greta. Samma år gifte vi oss och fick en son som heter Sven.

 

Nu är jag 79 år, farfarsfar och en glad pensionär.



Huvudsats plus huvudsats
Och eller men: övning
För eller så: övning
För, men, och, så: övning 1
För, men, och, så: övning 2



Reflexiva verb/pronomen

Reflexiva pronomen: film
Reflexiva pronomen: övning


Sverige

Sveriges geografi: information

Träna till nationella provet

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.