söndag 14 maj 2017

Vecka 20

Hej alla fina elever!

Arbeta med Novo: Familj och släkt, nummer 2 – 8, 11 – 12.

Veckans diktamen
Mina föräldrar handlar alltid mat på ICA på lördagar.
Våra döttrar surfar på nätet varje dag.
Dina syskon cyklar till skolan varje vardag.
Mitt barnbarn leker ofta i parken på morgonen.
Deras morfar lagar inte mat hemma på söndagar.
Hennes farbror spelar bowling på Sveavägen ibland.
Vår morbror borstar aldrig tänderna på helgen.
Hans svärfar springer sällan i skogen på kvällen.
Era kusiner väntar alltid på bussen klockan nio.
Farmors sambo badar ofta i sjön på vintern.


  1. Skriv texten många gånger! Det blir diktamen på torsdag.
     
  2. Markera subjekt, verb, plats och tid under alla meningar.
     
    Exempel:
    Mina föräldrar handlar alltid mat på ICA på lördagar.
        subjekt                   verb                               plats              tid
     
  3. Ändra alla meningar. Skriv tid eller plats först.
     
    Exempel:
    A. På lördagar handlar mina föräldrar alltid mat på ICA.
    B. På ICA handlar mina föräldrar alltid mat på lördagar.
     
    Vilken mening är bäst? Varför?
     
     
  4. Vad gör dina släktingar? Skriv tio meningar! Använd orden nedan. 
föräldrar     en son/söner      en dotter/döttrar      en syster/systrar
en bror/bröder   ett barn/barn    ett syskon/syskon   ett barnbarn/barnbarn
en farfar     en farmor     en morfar     en mormor     en farbror/farbröder
en faster/fastrar    en morbror/morbröder    en moster/mostrar   en svärmor
en svärfar     en kusin/kusiner     en sambo     en pojkvän     en flickvän




Exempel:
Min bror...
Mitt barn...
Mina kusiner...


Veckans nyheter



Repetera possessiva pronomen:


Film 1


Övning 1


Övning 2


Musik
Min hatt
I folkviseton (Mitt hjärta är ditt)
Blåjeans


Vi ses i skolan!




Hälsningar
Kristine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.