söndag 13 maj 2018

Vecka 20


Hej alla fina elever!

På tisdag har jag ett möte kl. 13 – 15. Lektionen börjar kl. 15.20. Ni får en uppgift som ni kan göra i skolan eller hemma. Hemuppgiften finns under diktamenstexten (nedan).

Testvecka
Tisdag: test höra och skriva. Kom inte för sent! Testet börjar klockan 15.20.
Onsdag: test läsa.

Enkät
Stockholms stad vill veta vad du tycker om skolan. Frågorna är svåra att förstå.
Vi gör dem tillsammans i skolan. Frågorna finns här.

Nu börjar vi med kursen Familj och släkt. Arbeta med:
- Familj och släkt
- Mer släkt
- Min, din, hans, hennes
- Bokstäver utan ljud

Skrivuppgift: Skriv ett brev till en vän och berätta om din skola.
Du kan t ex  berätta:
- var skolan ligger.
- vilka tider du går i skolan.
- vad du gör på lektionerna.
- vad du gör på rasterna.

Diktamen torsdag 17/5:
1. Mina föräldrar handlar alltid mat på ICA på lördagar.
2. Våra döttrar surfar sällan på nätet.
3. Dina syskon cyklar till skolan ibland.
4. Mitt barnbarn leker ofta i parken på morgonen.
5. Deras morfar lagar aldrig mat hemma på söndagar.
6. Hennes söner spelar bowling på Sveavägen ibland.
7. Vår mormor borstar aldrig tänderna på helgen.
8. Hans pappa springer sällan i skogen på kvällen.
9. Era kusiner väntar alltid på bussen klockan nio.
10. Min sambo badar ofta i sjön på vintern.

HEMUPPGIFT
  1. Skriv texten många gånger! Det blir diktamen på torsdag.
     
  2. Markera subjekt, verb, plats och tid under alla meningar.
     
    Exempel:
    Mina föräldrar handlar alltid mat på ICA på lördagar.
        subjekt          verb                     plats          tid
     
  3. Ändra alla meningar. Skriv tid eller plats först.
     
    Exempel:
    A. På lördagar handlar mina föräldrar alltid mat på ICA.
    B. På ICA handlar mina föräldrar alltid mat på lördagar.

Familj och släkt

Uttal
Studera i
Novo – Familj och släkt: Bokstäver utan ljud.


Skriva

Lyssna och läs
Vad är en familj?

Lyssna

Veckans nyheter

Laga mat – filmer

Musik

ABBA musik på svenska – med text

Film
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)

Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att den här bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.