söndag 10 juni 2018

Vecka 24


Hej alla fina elever!

På måndag den 11/6 har vi skrivtest kl. 14.20 - 15.00.
På tisdag 12/6 har vi test läsa och höra.

Datum i juni:
·        21/6 Sommarfest kl. 13-15. Ingen kvällsundervisning. Skolan stänger kl. 15.00
·        22/6 Midsommarafton – skolan är stängd.

Arbeta med kursen Familj och släkt:
- Klockan och måltider
- Erik och Lina (Lyssna, läs och svara på frågor)
- A Å O
- En blankett
- En vanlig mening

Veckans skrivuppgift:
Berätta om någon i din familj/släkt eller en kompis.
Du kan till exempel berätta:
• vad hon/han heter
• hur gammal hon/han är
• var hon/han bor
• om hon/han är gift
• om hon/han har familj
• vad hon/han gör på dagarna

Diktamen tisdag 12/6
Jag åker tunnelbana till skolan varje dag.
Vi är alltid i skolan.
Jag är aldrig borta.
En gång i veckan äter jag middag med en kompis.
På kvällen gör jag ofta läxor.
Jag besöker min kusin två gånger i månaden.
Ibland promenerar jag i parken efter skolan.


Diktamen torsdag 14/6
Hej!

Jag heter James och kommer från England. Jag är 34 år gammal och gift med Ann. Vi kom till Sverige för åtta månader sedan. Först bodde vi i Göteborg men nu bor vi i Stockholm.

På fritiden promenerar vi i parken. Ibland går vi på Skansen eller Gröna Lund.

Min bästa årstid är våren.  Då kommer värmen och allt blir ljust och grönt. Alla svenskar gillar våren.  Ibland kan man se människor som sitter med ansiktet mot solen.

Jag saknar min familj i England men jag trivs jättebra i Sverige.

Med vänlig hälsning

James Bond

Fotbolls-VM
Den här veckan börjar fotbolls-VM. Det är i Ryssland. Sverige ska spela.
Hejaramsa kallas en rytmisk och talande text som används när man hejar på ett lag:
·        Sverige (klapp klapp klapp).
·        Heja Sverige, friskt humör. Det är det som susen gör. (Sverige, Sverige, Sverige)
·        Vi är starkast. Vi är bäst. Vi är de som vinner mest. (Sverige, Sverige, Sverige)
·        Svenska flaggan – gul och blå. Heja Sverige – kämpa på!

Och, men, eller...


Skriva

Läs och lyssna

Läs

Lyssna

Nyheter

Musik

Sommar

Film
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)

Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att den här bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.