söndag 11 november 2018

Vecka 46


Hej alla fina elever!

Måndag: Lektion med Kristine. Veckans ord. Novo.
Tisdag: Lektion med Kristine. Diktamen. Veckans text.
Onsdag: Station med Alexander och Therese. Arbeta i Novo, läs en bok, träna på att skriva eller arbeta med bloggen.
Torsdag: Lektion med Kristine. Diktamen.
Fredag: Lektion med Kristine.

Vår stad: fritid i Stockholm. Nu finns era texter på den här bloggen: https://varstadsfi.wordpress.com/

Novokursen På stan. Studera:
- Grönsaker
- Frukt
- Vad gör de i köket?
- Måltider
- Framtid (futurum och infinitiv)

Veckans skrivuppgift
Skriv ett brev till Kristine. Berätta om dig själv och vad du tycker är bra i Sverige.
Du ska skriva mellan 50 och 100 ord.
Det blir test på måndag 19/11.

Diktamen på tisdag den 13/11
Hon dukar bordet.
Hon kokar vatten.
Han steker kött.
Han skär bröd.
Hon häller vatten.
Hon skalar en potatis.
Hon delar ett äpple.
Han brer en smörgås.
Han torkar bordet.

Diktamen på torsdag den 15/11
Jag ska äta lök, svamp och potatis ikväll.
Imorgon ska jag äta sallad med gurka och tomat.
Jag ska köpa grönsaker och frukt nästa vecka.
Nästa måndag ska jag köpa aubergine i Kista.
Jag ska koka potatis på lördag.
På onsdag ska jag koka bönor.
Jag ska laga mat om tre timmar.
Om två dagar ska jag handla frukt i Skärholmen.


Futurum med ska + infinitiv

Mat och dryck

Handla mat

Uttal

Repetera (kurs intro)

Lyssna

Läsa

Läs och lyssna

Skriva 2B

Nyheter

Musik

Film
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (sfi nybörjare och 2B)

Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att den här bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.