söndag 9 juni 2019

Vecka 24


Hej alla fina elever!

Jag hoppas att ni har det bra! Nu har jag semester och jag ska koppla av. Abdel är vikarie.

Det är viktigt att ni tränar på kläder och adjektiv den här veckan. En text utan adjektiv är en tråkig text.

Vi ses nästa vecka, den 17 juni.

Jag önskar er en fin vecka!

Varma hälsningar

Kristine


Måndag 10/6: Lektion med Abdel
- Läsa: Diktamen 1 (adjektiv: en, ett, plural)
- Mönster och färger
- Titta på filmen: Kläder och färger
- Eget arbete: Novo/bloggen/skriva/höra kl. 15.20-17.00

Tisdag 11/6: Lektion med Abdel
- Diktamen 1
- Läsa: Diktamen 2 (reflexiva pronomen)
- Skriva och prata: Vad har du på dig? Vad har han/hon på sig?
- Planera vad du ska göra i skolan på onsdag!

Onsdag 12/6: Station med Abdel och Anette

Torsdag 13/6: Lektion med Anette och Abdel
- Uttal SK
- I klädaffären: Köpa kläder
- Skriva: Vad har de på sig?

Fredag 14/6: Lektion med Abdel
- Eget arbete: Novo/bloggen/skriva/höra kl. 13.00-15.00
- Diktamen 2 i par eller liten grupp
- Konversation

Novo: Arbeta med kursen På stan.
- Uttal SK
- Kläder (repetera)
- Mönster
- Gul, gult, gula
- I klädaffären
- Jag klär på mig

Veckans skrivuppgift:
Beskriv en person (en bild eller en kompis).

- Hur ser personen ut? (lång, smal, gröna ögon ...)

- Vad har personen på sig? (röda byxor, en blå skjorta ...)

Diktamen 1 på tisdag 11/6
Kerstin är född i Sverige.
Hon är svensk och talar svenska.
Hon har en svensk bil.
Hon har ett svenskt hus.
Hon har många svenska möbler.
Hon gillar svensk mat och svenskt öl.
Ibland äter hon på en svensk restaurang.

Diktamen 2 på fredag 13/6 (par eller liten grupp)
Jag klär på mig vinterkläder.
Du kammar dig i badrummet.
Han rakar sig varje morgon.
Hon sminkar sig varje dag.
Katten slickar sig ofta.
Barnet gömmer sig under sängen.
Vi lägger oss klockan 23.00.
Ni lär er svenska på sfi.
De gifter sig på lördag.

Kläder och färger

Adjektiv
Adjektiv: känslor (avancerad)

Repetera hjälpverb

Personbeskrivning (avancerad)

Läsa

Lyssna och läs
I klädaffären 1

Lyssna

Musik

Filmer
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)


Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!

Hälsningar

Kristine & Abdel


🌄

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.