söndag 13 oktober 2019

Vecka 42


Hej alla fina elever!

Måndag 14/10 (Kristine)
- Nobelpris 2019 (till exempel Nyhets-sidan)
- Vi läser veckans diktamenstexter
- Grammatik: och, men, eller, som
- Skriva brev

Tisdag 15/10 (Kristine)
- Diktamen 1
- Skriva brev
- Mitt första jobb (Språkvägen sidan 70–77*). Lyssna här.
Planera vad du ska göra på stationen på onsdag.

Onsdag 16/10 (Abdel/Station)
- Före paus: Övningar till Mitt första jobb (Språkvägen*)
- Efter paus: Station: konversation, film, pyssel och prat, eget arbete

Torsdag 17/10 (Kristine)
- Lyssna, läsa och skriva brev
- Repetition: och, men, eller, som
- Diktamen 2
Planera vad du ska göra på stationen på fredag.

Fredag 18/10 (Kristine/Station)
Före paus: Mitt första jobb (övningar i Språkvägen*)
Efter paus: Station med språkkafé eller eget arbete

Novo
: Fritid
- Olika fritidsintressen
- Vad gör du på fritiden?
- Vill du följa med?
- Alltid, aldrig, ofta ...
- Har du lust att ...?
- Uttal Y, Ö och U

Veckans skrivuppgift
Berätta om en resa som du har gjort.

Du kan till exempel skriva:
- när du reste
- vart du åkte
- varför du reste dit
- med vem du reste
- vad du gjorde där

Diktamen 1 på tisdag
-      Jag undrar om du vill följa med till gymmet.
-      Ja, det vill jag gärna.
-      Vad sägs om imorgon kväll?
-      Det blir perfekt.
-      Har du lust att gå på bio på fredag?
-      Jag kan tyvärr inte på fredag.
-      Kan du på lördag?
-      Det blir jättebra på lördag.

Diktamen 2 på torsdag
1. Jag äter äpple och min mamma äter apelsin.
2. Jag läser en bok men min kompis lyssnar på musik.
3. Jag har en vän som heter Yan.
4. I skolan har jag kompisar som går i andra kurser.
5. Jag har många kompisar som kommer från olika länder.
6. Jag är sjuk men jag ska stanna i skolan.
7. Jag gillar choklad som heter Marabou.
8. Jag ska köpa en jacka eller en tröja.
9. Jag har barn som studerar i Stockholm.
10. Hon är inte duktig på engelska men hon är duktig på svenska.
11. Jag äter mat och dricker juice eller vatten.

*Övningar till Mitt första jobb (Språkvägen)
·        Lyssna på texten s.73
·       Ordföljd
·       Ordkunskap
·       Diktamen på ordlistan
·       Diktamen på fraser

Skriva brev

Träna

Läsa

Lyssna

Skriva

Läsa, lyssna och tala

Läsa, lyssna och samtala

Uttal

Grammatik





Arbete

Ordkunskap – lär dig nya ord

Nyheter

Väder


Filmer
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)


Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att den här bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!


Hälsningar
Kristine




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.