söndag 24 april 2022

Vecka 17 Hälsa

Hej 2B-elever!

Jag hoppas att ni hade en bra helg! Nu är vintern slut. Det är vår. Jätteskönt! 😎

Nu är det vecka 17 och du börjar studera kursen Hälsa i Novo. 
Vecka 17 repeterar du hjälpverb och infinitiv. Du lär dig possessiva pronomen. Du övar nya ord, läser och lyssnar på olika texter.

Nu finns det ett häfte som heter Träna på att Lyssna, kurs B/C. Du kan lyssna här!

När går solen upp och ned idag? Titta här: Solens upp- och nedgång

Skolans öppettider: Klicka här!

Lycka till med dina studier!

Hälsningar
Kristine


Rätt svar Arbetshäfte vecka 16: Klicka här!


💁 NOVO - Studieguide Hälsa

Kroppen     Kropp och hälsa (Övningsprov)

En hand, två händer

Min, mitt, mina     Testa dig själv: Min, mitt, mina (Övningsprov)

__________________________


MÅNDAG 25/4

Lektion med Kristine 13.00-17.00

NOVO – Studieguide Hälsa: Kroppen & En hand, två händer

☆ Arbetshäfte sidan 3-5 – Text och uppgifter David är sjukLyssna här!

☆ Arbetshäfte sidan 6-9 – Kroppen – lär dig nya ord.

 👀 Titta på filmen KroppenKlicka här!

 

 Veckans skrivuppgift   Visa texten för din lärare!

Vad gör du för att må bra?

Skriv ett brev till en kompis. Berätta vad du gör för att må bra. (Du gör säkert flera olika saker).

- Vad gör du för att må bra?

- När gör du det?

- Hur länge gör du det?

 ______________________________

 

TISDAG 26/4

Lektion med Kristine 13.00-17.00

☆ Arbetshäfte sidan 10-13 – Träna hjälpverb och infinitiv.

☆ Arbetshäfte sidan 14 – Text och uppgift Sov gottLyssna här!

_______________________________

 

ONSDAG 27/4

Lektion med Kristine (för 2B/2C) 13.00-16.00

👂 Hörförståelse – arbetshäfte sidan 15:

- Uppgift AB: Klicka här!

- Uppgift CD: Klicka här!

☆ Arbetshäfte sidan 16: Prata med klasskompisar!

👀 Titta på filmen Fredrik är sjukKlicka här!

☆ Arbetshäfte sidan 17 – Läs texten Fredrik är sjuk.

- Arbeta med uppgifterna på sidan 18-21

_______________________________


TORSDAG 28/4

Lektion med Kristine 13.00-14.45.

Lektion med Abdel/Pelle 15.00-17.00

☆ Arbetshäfte sidan 22 – Läs texten om Eva. Svara på frågorna.

NOVO – Studieguide Hälsa: Min, mitt, mina

☆ Arbetshäfte sidan 23-26 – Min, mitt, mina: Arbeta med övningarna.

👀 Possessiva pronomen - film: Klicka här!

________________________________

 

FREDAG 29/4

Lektion med Kristine 13.00-17.00

☆ Arbetshäfte sidan 27 – Hitta felen i brevet.

☆ Arbetshäfte sidan 28-30 – Testa dig själv.

🎵 Musik sidan 31 – Huvud, axlar, knä och tåKlicka här!

NOVO – Studieguide HälsaRepetera veckans Novo 


---------------------------------

🌼🌻🌼🌼🌻🌼


GRAMMATIK - FILMER

👀 Substantiv - plural obestämd form - film: Klicka här!

👀 Substantiv plural obestämd och bestämd form – film 1: Klicka här!

👀 Substantiv plural obestämd och bestämd form – film 2: Klicka här!

👀 Film hur man böjer substantiv i Lexin. Klicka här!   Lexin: Klicka här!

👀 Possessiva pronomen - film: Klicka här!

👀 Verb – Futurum med ska - film: Klicka här!

👀 Verb – Futurum – film: Klicka här!

👀 Verb – Hjälpverb + infinitiv – film: Klicka här!

👀 Verb – Preteritum med tid: Klicka här!

👀 Verb – Preteritum: Vad gjorde du i helgen? Klicka här!

👀 Verb – Preteritum: Meningar i preteritum: Klicka här!

👀 Verb - Vanliga verb i presens och preteritum (nu och då): Klicka här!

👀 Adjektiv – en, ett, flera – film 1: Klicka här!

👀 Adjektiv – en, ett, flera – film 2: Klicka här!

👀 Konjunktioner (och, men, för, så) – film: Klicka här!

👀 Meningsbyggnad - ordföljd – film: Klicka här

👀 Klockan – film: Klicka här!

 

TRÄNA EXTRA

Här kan du träna läsa, höra, skriva och tala: Klicka här!

 

👀 FILMER

På torget kapitel 2 – 10

Vi ses vi hörs kap 1 – 10

Amira – en serie i 18 delar

Sveriges bästa svensk 1 (32 minuter, text)

Sveriges bästa svensk del 2 (44 minuter, text)

Det nya landet (4 delar)

Film om yrken


NYHETER

8 sidor

TV-nyheter på lätt svenska

Radio-nyheter på lätt svenska

 

VÄDER

Väderkanalen TV4

Solens upp- och nedgång

 

🌹🌷🌹🌷🌹🌷







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.