söndag 4 mars 2018

Vecka 10



Hej alla fina elever!

Novo: Kurs Hälsa. Den här veckan kan du repetera hela kursen.

Veckans skrivuppgift: Skriv ett kort brev till en vän eller en släkting. Berätta om din skola. Det blir ett litet test på måndag 12/3.

Diktamen på tisdag den 6/3. 
ÄR eller HAR
Jag är en flicka.  Jag har en flicka.
Lisa är svensk.  Hon har en svensk bil.
Anders är från Sverige.  Anders har svenska föräldrar.
Anette är lärare.  Anette har ett jobb.
Gustav är sjuk.  Gustav har diabetes.

Diktamen på torsdag den 8/3
ÄR eller HAR
Jag är trött.  Jag har ont i huvudet.
Jag är sambo.  Jag har en sambo.
Är Kalle gift?   Har Kalle en fru?
Anna är bra.  Anna har ett bra jobb.
Jag är fattig.  Jag har inga pengar.
Är du rik?   Har du mycket pengar?
Karin är född den 24/6 1983.  Karin har födelsedag den 24/6.

ÄR eller HAR?

Huvudsats + huvudsats

Substantiv

Uttal


Skriva

Lyssna

Läsa

Från Talang i fredags (TV4)

Musik

Film

Arbetar du med din mobil eller en surfplatta? Tänk på att den här bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.