söndag 25 mars 2018

Vecka 13


đŸŁđŸ€đŸ„đŸ€đŸŁ 
Hej alla fina elever!

MĂ„ndag 26/3 Lektion
Tisdag 27/3 Lektion
Onsdag 28/3 Lektion
Torsdag 29/3 PĂ„skfest klockan 13.00 - 15.00
Fredag 30/3 Skolan Àr stÀngd.
MÄndag 2/4 Skolan Àr stÀngd.
Tisdag 3/4 Lektion
Novokursen PÄ stan. Börja med att studera:
- Grönsaker
- Framtid (futurum och infinitiv)

Repetera:
- Mat
- Dryck (Obs! FrÄga 12 Àr fel!)


Veckans skrivuppgift
Skriv ett brev till din lÀrare. BerÀtta vilken mat du tycker om. BerÀtta ocksÄ vad du inte tycker om.
TrÀna hemma!

Diktamen pÄ tisdag den 27/3
PĂ„skmat i Sverige
Den traditionella pÄskmaten Àr Àgg, lax, sill, lamm och potatis.
Till maten dricker man pÄskmust och pÄsköl.
Svenskarna Àter 17 kilo godis per person och Är. Det Àr mest i vÀrlden.
Totalt Àter vi i Sverige ungefÀr 155 miljoner kilo godis varje Är.
Till pÄsk Àter vi 6000 ton godis.

Diktamen pÄ tisdag den 3/4
Jag ska Àta lök, svamp och potatis ikvÀll.
Imorgon ska jag Àta sallad med gurka och tomat.
Jag ska köpa grönsaker och frukt nÀsta vecka.
NÀsta mÄndag ska jag köpa aubergine i Kista.
Jag ska koka potatis pÄ lördag.
PÄ onsdag ska jag koka bönor.
Jag ska laga mat om tre timmar.
Om tvÄ dagar ska jag handla frukt i SkÀrholmen.

PĂ„sk

Mat och dryck

Handla mat

Tycka om...

Uttal

Klockan
Klockan flera övningar

FrÄgeord

Futurum med ska + infinitiv



Lyssna

LĂ€sa

LĂ€s och lyssna

Skriva 2B

Musik

Film

Arbetar du med mobil eller surfplatta? TÀnk pÄ att den hÀr bloggen fungerar bÀst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!

HĂ€lsningar
Kristine
đŸŁđŸ€đŸ„đŸ€đŸŁ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.