söndag 15 april 2018

Vecka 16


Hej alla fina elever!

Nu kommer en helt normal vecka. Intro-gruppen har egna lärare utom två timmar på torsdag. Det blir bra!

Novokursen På stan: Repetera Mat, Dryck, Grönsaker, Frukt, På torget, Pengar, Vad gör de i köket?, Måltider, På bordet, Hemma hos Olga, Uttal K, Uttal G, Uttal Sk, Kvitto, Framtid, Hjälpverb

Veckans skrivuppgift:  Skriv ett brev till en vän eller en släkting. Berätta om en fest du varit pÃ¥.   Du kan till exempel berätta:
·         vem hade festen
·         varför det var fest
·         när det var fest
·         vem var pÃ¥ festen
·         vad ni gjorde pÃ¥ festen
·         vad du hade pÃ¥ dig för kläder
·         vad ni Ã¥t och drack
·         om festen var rolig/trÃ¥kig
Träna hemma!

Förstår du?
- Farfar, får får får?
- Nej, får får inte får, får får lamm.



Diktamen tisdag 17/4 (en sång)
- Vart ska du gå min lilla flicka?
- Jo, jag ska gå och hämta dricka.
- Åt vem då du lilla tärna?
- Åt vår get som heter Stjärna.
- Får jag följa med?
- Får jag följa med?
- Ja det får du gärna.
- Får jag följa med?
- Får jag följa med?
- Ja det får du gärna



Diktamen torsdag 19/4 Kan du lära dig texten utantill?
Vem kan segla förutan vind?
Vem kan ro utan åror?
Vem kan skiljas från vännen sin
utan att fälla tårar?

Jag kan segla förutan vind.
Jag kan ro utan åror,
men ej skiljas från vännen min
utan att fälla tårar.

Presentation

Framtid (futurum) med ska + infinitiv

Hjälpverb - repetition

PÃ¥ stan


Väder


Läs och lyssna

Veckans nyheter

Musik

Film

Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att den här bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vad är det här för bild?
Foto: Public domain



Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.