måndag 2 april 2018

Vecka 14


Hej alla fina elever!

På torsdag är det personalmöte för alla lärare. Lektionen börjar klockan 15.00.

Novokursen På stan. Börja med att studera:
- Frukt
- Uttal G
- Ett kvitto
- Framtid (futurum och infinitiv)

Repetera:
- Mat
- Dryck (Obs! Fråga 12 är fel!)
- Grönsaker
- På torget

Veckans skrivuppgift
Skriv ett brev till en klasskompis. Berätta om din drömresa. Vart vill du åka? Med vem vill du resa? Hur vill du bo? Vad vill du göra på resan?
Träna hemma!

Diktamen på tisdag den 3/4
Jag ska äta lök, svamp och potatis ikväll.
Imorgon ska jag äta sallad med gurka och tomat.
Jag ska köpa grönsaker och frukt nästa vecka.
Nästa måndag ska jag köpa aubergine i Kista.
Jag ska koka potatis på lördag.
På onsdag ska jag koka bönor.
Jag ska laga mat om tre timmar.
Om två dagar ska jag handla frukt i Skärholmen.

Diktamen på torsdag den 5/4
1.    Jag tänker resa till Spanien. I september åker jag. Då är det inte
2.    så varmt. Jag kommer att vara där i två veckor. Min man följer
3.    med. Vi flyger från Arlanda.

4.    Jag vill hyra en lägenhet med 2 rum och kök. Vi ska laga mat och
5.    ha kall öl i kylskåpet.

6.    I Spanien finns det mycket att göra. Jag vill se gamla kyrkor och
7.    mosaik. Jag kommer att gå på museum och åka upp i bergen. Jag
8.    planerar att bada, segla och brädsegla.

Kvitton

Mat och dryck

Handla mat

Tycka om...

Uttal

Klockan

Frågeord

Framtid (futurum) med ska + infinitiv



Lyssna

Läsa

Läs och lyssna

Skriva 2B

Musik

Film

Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att den här bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine

🌷🌷🌷

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.