söndag 1 juli 2018

Vecka 27


Hej alla fina elever!

·        Måndag – torsdag: lektioner med Anette
·        På tisdag spelar Sverige mot Schweiz i fotbolls-VM. Du kan titta på matchen i skolan. Den börjar klockan 16.00.
·        Fredag: besök på Skansen. Ni åker tillsammans med alla grupper och med lärarna Cecilia och Martin. Du behöver ett Accesskort (SL-kort).

Nu startar vi kursen Hemma: Arbeta speciellt med:
- Hur bor du?
- Vilken våning... ?
- Olika rum
- En penna, många pennor
Vi arbetar med kursen Hemma (och Resor) vecka 27 – 36.

Skrivuppgift. Det blir test på måndag 9/7.
Skriv ett brev till en ny lärare. Berätta om hur du bor. Här kan du läsa och lyssna på exempel.

Diktamen på tisdag 3/7
en lägenhet    en villa   ett radhus     första våningen    bottenvåningen    ett kök    en hall    ett sovrum    ett badrum    ett vardagsrum

Diktamen på torsdag 5/7
                                                                                       Stockholm 16/10 2017
Hej Margareta!

Jag heter Adam och ska börja i din klass nästa vecka. Det ska bli roligt!

Jag bor i ett rum i Farsta. Vi är fyra kompisar som delar rum. Det är trångt och vi kan inte ha många saker där. Köket delar vi med 20 personer. Det är svårt att laga mat där. Jag vill ha en egen lägenhet. Då kan jag studera i lugn och ro.

I området finns allt jag behöver. Jag äter ofta på restaurang. Varje dag går jag till biblioteket. Där kan jag låna en dator och göra mina läxor.


Med vänlig hälsning

Adam

Substantiv

Läs

Titta och lyssna

Lyssna

Skriva

Grammatik

Uttal

Fotboll

Nyheter

Musik

Filmer
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)

Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att den här bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.