söndag 3 mars 2019

Vecka 10


Hej alla fina elever!

Tittade du på Vasaloppet i helgen? Här kan du se starten.

Måndag 4/3: Lektion med Kristine.
- Vi arbetar med orden till diktamen 1.
- Substantiv: ett-ord
- Novo och bloggen

Tisdag 5/3: Lektion med Kristine.
- Diktamen 1
- Adjektiv
- Vi arbetar med texten till diktamen 2.

Onsdag 6/3: Lärarmöte. Studera i skolan eller hemma.
- Häfte Hus och hem
- Arbeta med kursen Hemma i Novo.
- Träna på veckans skrivuppgift.
- Träna diktamen.

Torsdag 7/3: Lektion med Anette (kl. 13.00).
Diktamen 2 med Kristine (kl. 15.20).

Fredag 8/3: Lektion med Kristine.
- Språkproblem/språkfrågor
- Skrivträning, läsning, Novo, bloggen, konversation

Novo: Hemma
- I, på, under
- Vanliga adjektiv
- Vad finns i området?
- En adress
- Betoning
- Ursäkta, var ligger ...?

Veckans skrivuppgift
Skriv ett brev till en vän eller en släkting. Berätta hur du bor och vad du gör när du är ledig.

Diktamen på tisdag 5/3
Ursäkta, var ligger lekplatsen?
Gå rakt fram och sedan till höger.

Ursäkta, var ligger köpcentret?
Gå rakt fram och ta första till vänster. Sväng sedan till höger.

Ursäkta, var ligger torget?
Fortsätt rakt fram. Apoteket är nästa hus på vänster sida.

Diktamen på torsdag 7/3
Hen

Jag är kort och ganska smal. Mitt hår är långt, tjockt och rött. Mina ögon är stora och gröna. Jag har alltid små fräknar i ansiktet. Min näsa är liten.

Jag har ofta en gul tröja och svarta byxor på mig. Mina skor är svarta. Jag har bruna glasögon ibland.

Jag gillar mitt utseende. Ibland skulle jag vilja vara blond och lite längre.

Prepositioner

Uttal

Adjektiv
Böj adjektiv - röd, rött, röda

Substantiv

Personliga pronomen

Possessiva pronomen

Klockan

Läs

Titta och lyssna

Läs och lyssna

Skriva

Arbete

Ordkunskap – lär dig nya ord

Nyheter

Väder

Musik

Filmer
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)

Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att den här bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!


Hälsningar

Kristine



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.