söndag 10 mars 2019

Vecka 11


Hej alla fina elever!

I lördags var det final i Melodifestivalen. John Lundvik vann med sången Too late for love. Det blir Sveriges sång  i Eurovision Song Contest. Tävlingen är i Israel i maj.

Måndag 11/3: Lektion med Kristine.
- Vi arbetar med orden till diktamen 1.
- Vi arbetar med texten till diktamen 2.
- Novo och bloggen.

Tisdag 12/3: Lektion med Kristine.
- Diktamen 1
- Vi arbetar med kapitlet Leta lägenhet (Språkvägen B). Lyssna på texten (s. 67).

Onsdag 13/3: Station med Alexander och Lisa. Välj vad du vill göra:
- Kom ikapp!
- Arbeta med kursen Hemma i Novo. Det blir test nästa vecka.
- Arbeta med bloggen.
- Träna på veckans skrivuppgift. En lärare kan rätta din text.
- Träna diktamen.
- Konversation.
- Läsa bok eller Nyhets-sidan (ensam eller i par).

Torsdag 14/3: Lektion med Abdel. Mål 1 kapitel 3.

Fredag 15/3: Lektion med Kristine.
- Diktamen 2
- Språkproblem/språkfrågor
- Skrivträning, läsning, Novo, bloggen, kom ikapp, konversation

Novo: Hemma
- Storgatan 12
- Grannar
- Meddelanden
- Skiljetecken
- I E Ä
- Ordföljd med inte

Veckans skrivuppgift
Min drömbostad
Berätta om din drömbostad.
- Var vill du bo?
- Hur vill du bo? (Rum, balkong/trädgård, möbler ...?)
- Hur ska området se ut? Vad ska finnas i området?
Använd din fantasi!

Diktamen på tisdag 12/3
en lägenhet   en annons   en affär   ett nöje   en våning   en hiss   en hyra   ett centrum   en bottenvåning   flyttar   letar   får   hittar   väljer   först   centralt   hög   utanför   låg    Träna här

Diktamen på fredag 15/3
Min balkong

Min balkong är ganska stor. Sex personer kan sitta tillsammans där. På fredag ska jag handla fina växter till balkongen. Jag vill köpa tio vackra blommor och några goda örtväxter. Persilja, dill och gräslök är goda örter. Jag ska köpa några tomatplantor också.

På söndag fyller jag 35 år. Då får jag fyra gäster. Vi ska äta middag på balkongen. Då blir det problem för min balkong är för liten!

Prepositioner / lägesord / plats

Personliga pronomen (subjekt och objekt)

Possessiva pronomen

Möbler

Lyssna

Läs och lyssna
Storgatan 12 i Novo, kurs Hemma (text med frågor)
Grannar i Novo, kurs Hemma (text med frågor)

Skriva

Arbete

Ordkunskap – lär dig nya ord

Nyheter

Väder

Musik

Filmer

Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)

Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att den här bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.