söndag 7 april 2019

Vecka 15


Hej alla fina elever!

Välkommen till en ny vecka på Medis!

Måndag 8/4: Lektion med Kristine
- Vi arbetar med veckans diktamen
- Känslor (adjektiv)
- Novo: Hälsa
- Individuellt arbete

Tisdag 9/4: Lektion med Kristine
- Vad gör du för att må bra?
- Possessiva pronomen
- Diktamen kl. 15.20
- Individuellt arbete kl. 16.00

Onsdag 10/4: Nya stationer med Abdel och Anette!

Torsdag 11/4: Lektion med Anette och Kristine
- Vokaljympa
- Hälsa: dialoger
- Diktamen kl. 15.20
- Individuellt arbete kl. 16.00

Fredag 12/4: Lektion med Kristine
- Frånvaroanmälan: Skriva sms.
- Språkproblem/språkfrågor
- Individuellt arbete

Vecka 16 - 18
- Torsdag 18/4 stänger skolan klockan 15.00.
- Fredag 19/4 är skolan stängd.
- Måndag 22/4 är skolan stängd.
- Onsdag 1/5 är skolan stängd.


Novo: Arbeta med kursen Hälsa.
- Min, mitt, mina (repetera)
- Hur känner du dig?
- Sjukdomar och symtom
- Bestämdhet
- Olga beställer en tid (repetera)
- Frånvaroanmälan


Veckans skrivuppgift
Här får du lite hjälp:  Att må bra – film 1   Att må bra 2 – film 2

Skriv ett brev till en släkting. I brevet ska du berätta vad du gör för att må bra.

Du kan till exempel berätta:

- hur du tränar eller motionerar för att må bra
- vad du äter för att må bra
- vad du gör för att koppla av


Diktamen på tisdag 9/4
en sjukdom  ett symtom  en frånvaroanmälan  en sjuksköterska  en läkare  en doktor 

Hur känner du dig?  Jag är:  glad  arg  förvånad  ledsen  trött  pigg  rädd  sjuk  frisk  förkyld  snuvig  yr


Diktamen på torsdag 11/4
Jag mår illa.  Jag kräks.
Han hostar.  Han nyser.
Hon har ont i halsen.
Du har feber.
Jag har huvudvärk.
Jag har ont i huvudet.
Hon har ont i magen.
Han har ont i ryggen.
Jag har utslag. Det kliar.
Min dotter är tyvärr sjuk.
Hon har öroninflammation.
Du är väldigt förkyld.
Hon har 39,5 graders feber.



Hälsa

Uttal

Skriva

Omvänd ordföljd

Hjälpverb och infinitiv

Lyssna: förstå instruktioner

Titta och lyssna

Läsa

Nyheter

Väder

Musik
Kärleksvisan (Sarah Dawn Finer)

Filmer
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)
Skärgårdsdoktorn – en serie


Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!


Hälsningar
Kristine



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.