söndag 5 maj 2019

Vecka 19


Hej alla fina elever!

Välkomna till en normal vecka på Medis! Den här veckan avslutar vi kursen om hälsa. Det är bra att repetera kursen i Novo.

Måndag 6/5: Lektion med Abdel
- Tidsord
- Text: Diktamen på tisdag
- Preteritum
- Eget arbete kl. 16.00 – 17.00

Tisdag 7/5: Lektion med Kristine
- Text: Diktamen på fredag
- Övningar till veckans text
- Planera vad du ska göra i skolan på onsdag

Onsdag 8/5: Station med Abdel och Anette

Torsdag 9/5: Lektion med Anette / vikarie
- Vokaljympa
- Hur ofta?
- Eget arbete kl. 16.00 – 17.00

Fredag 10/5: Lektion med Kristine
- Diktamen
- Teddybjörnen Fredriksson (sång)
- Novo / bloggen
- Konversation om Fredagsmys

Novo: Arbeta med kursen Hälsa.
- 1177
- SOS
- Hur ofta?
- Nutid och dåtid (Tidsord)

Du kan repetera allt i kursen Hälsa.

Veckans skrivuppgift:
Skriv texter i preteritum (dåtid):

- Berätta vad du gjorde i somras.
- Berätta vad du gjorde i höstas.
- Berätta vad du gjorde i vintras.

Diktamen på tisdag 7/5
Jag hälsade på min pappa i helgen. Det var i förrgår. Jag hjälpte honom med olika saker. Vi städade, tvättade kläder och grillade kött tillsammans. Vi pratade om vår semester i Turkiet för två år sedan. Vi talade också om vår resa till Spanien i vintras.

Förra året var pappa sjuk. Då blev det ingen resa. I morse ringde pappa och frågade vart jag vill resa i år. Det spelar ingen roll, svarade jag.

Diktamen på fredag 10/5
Hej pappa!

Mamma berättade att du är förkyld. Jag hoppas att du mår bättre nu. Själv mår jag kanonbra.

Vi hade skolfest i fredags. Många elever gjorde mat hemma och tog med sig till festen. Det blev ett jättefint knytkalas. Vi åt mat från många olika länder. Jag testade nästan alla rätter. Det smakade supergott!

En del elever bar traditionella kläder. Några spelade och sjöng. Allt var fantastiskt!

I helgen sov jag mycket eftersom jag mådde dåligt. När jag vaknade i morse kände jag mig pigg och kry.

Krya på dig!

Puss och kram
 Karoline

Korta filmer om hälsa – på lätt svenska

Frågor

Verb i preteritum

Spel

Läs och lyssna

Trafiksäkerhet på lätt svenska

Uttal

Nyheter

Väder

Musik

Filmer
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)


Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.