söndag 12 maj 2019

Vecka 20


Hej alla fina elever!

Den här veckan börjar vi med kursen På stan. Det är bra att arbeta med kursen i Novo.

Måndag 13/5: Lektion med Kristine och Alexander
- Teddybjörnen Fredriksson
- Text: Diktamen 1
- Eget arbete kl. 15.20 – 17.00

Tisdag 14/5: Lektion med Kristine (och Suhel)
- Enkät från Stockholms stad kl. 13.00!
- Text: Diktamen 2
- Övningar till texten
- Planera vad du ska göra i skolan på onsdag

Onsdag 15/5: Station med Abdel och Anette

Torsdag 16/5: Lektion med Anette / Kristine
Vi studerar tillsammans med intro-gruppen.
- Vokaljympa
- Basgrammatik
- Imse Vimse spindel
- Eget arbete / konversation

Fredag 17/5: Lektion med Kristine
- Diktamen
- Novo / bloggen
- Konversation

Novo: Arbeta med kursen På stan.
- Mat
- Dryck
- På torget
- Pengar
- Uttal K

Du kan också repetera allt i kursen Hälsa.

Veckans skrivuppgift:
Skriv en text och berätta:  

Vad brukar du äta och dricka till frukost / lunch / middag?
Vad är din favoritmat och favoritdryck?
Vad tycker du inte om att äta eller dricka?

Diktamen 1 på tisdag 14/5
ett nötkött,  ett fläskkött,  en kyckling,  ett skaldjur,  en smörgås,  en saft,  en läsk,  en juice,  en mjölk,  en choklad,  ett te,  ett kaffe,  ett mynt,  en sedel,  ett öre,  en krona

Diktamen 2 på fredag 17/5
Hon tycker om bilar.
Han tycker om att köra bil.
Jag tycker om min klass.
Jag tycker om att studera svenska.
De tycker om glass.
Han tycker om att äta skaldjur.
Jag tycker om Sverige.
Hon tycker om att bo i Sverige.
Vi tycker inte om musik.
Han tycker inte om att laga mat.
De tycker inte om mjölk.
Hon tycker inte om att äta grönsaker.
Jag gillar bananer.
Jag gillar att promenera i parken.
Jag gillar inte apelsiner.
Jag gillar inte att simma.

Beställa

Tycka om...

Uttal

Klockan

Frågeord

Pronomen

Substantiv

Lyssna

Läsa

Läs och lyssna

Skriva

Nyheter

Väder

Musik

Filmer med Imse och Vimse

Filmer
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)


Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.