söndag 11 augusti 2019

Vecka 33


Hej alla fina elever!

Den här veckan börjar vi med kursen Hemma. Det är en jättebra kurs. Efter kursen ska du kunna svara på olika frågor, till exempel: Hur bor du? Vad har du för möbler? Vad finns i ditt badrum och i ditt kök? Har du bra grannar? Vad finns i området där du bor?

Måndag 12/8: Lektion med Kristine
Vi läser orden till diktamen 1.
Skriva brev: Språkvägen s. 155
Hur bor du?
Novo och bloggen efter pausen

Tisdag 13/8: Lektion med Abdel (kl. 13.00) och med Kristine (kl. 15.20).
Vilken våning?
Olika rum
Diktamen 1
Vi läser texten till diktamen 2
Planera vad du ska göra på stationen på onsdag!

Onsdag 14/8: Station med Abdel, Anna och Ulrika
Vad behöver du träna? Novo, bloggen, läsa, skriva, prata, titta på film ...

Torsdag 15/8: Lektion med Anna (kl. 13.00) och med Kristine (kl. 15.20)
Olika rum (repetition)
Möbler
Diktamen 2
Information om skeppet Vasa

Fredag 16/8: Studiebesök med Kristine.
Vi åker till Vasamuseet på Djurgården. Vi går från skolan klockan 14.00. Vi åker Djurgårdsfärjan (båt nr 82) från Skeppsbrokajen.

Novo: Studieguide Hemma
·                  Hur bor du?
·                  Vilken våning?
·                  Olika rum
·                  Möbler
·                  En penna, många pennor

Veckans skrivuppgift
Skriv ett brev till en ny lärare. Berätta om hur du bor.

(Se veckans diktamen.)

Diktamen på tisdag 13/8
en lägenhet    en villa    ett radhus    bottenvåningen    första våningen    ett kök    en hall    ett sovrum    ett badrum    ett vardagsrum    en frys    ett kylskåp    en ugn   en spis    en mikro    en diskbänk

Diktamen på torsdag 15/8
Hej Margareta!

Jag heter Adam och ska börja i din klass nästa vecka. Det ska bli roligt!

Jag bor i ett rum i Farsta. Vi är fyra kompisar som delar rum. Det är trångt och vi kan inte ha många saker där. Köket delar vi med 20 personer. Det är svårt att laga mat där. Jag vill ha en egen lägenhet. Då kan jag studera i lugn och ro.

I området finns allt jag behöver. Jag äter ofta på restaurang. Varje dag går jag till biblioteket. Där får jag låna en dator och göra mina läxor.


Med vänlig hälsning

Adam

Hur bor de? Här kan du läsa och lyssna på flera exempel (avancerad).
Språkvägen B: ord och övningar

Substantiv

Väder

Läs

Titta och lyssna

Lyssna (avancerad)

Skriva

Uttal

Musik

Nyheter

Väder

Filmer
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)

Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!


Hälsningar
Kristine





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.