söndag 3 november 2019

Vecka 45


Hej alla fina elever!

Måndag 4/11 (Lektion med Anette)
- Sjukdomar och symtom (Novo)
- Läs diktamen 1 (bloggen och papper)
- Frånvaroanmälan (Novo, papper och tavlan)
- Arbeta med kursen Hälsa i Novo (max en timme)

Tisdag 5/11 (Lektion med Anette)
- Läs diktamen 2 (bloggen och papper)
- Diktamen 1
- Frånvaroanmälan (bloggen och skrivträning)
- Min, mitt, mina (Novo m.m.)

Onsdag 6/11 (Lektion med Annika eller Alexander)
- Min, mitt, mina (repetition och övningar)
- 15:20 Station: Konversation och/eller eget arbete

Torsdag 7/11 (Lektion med Lotta)
- Vi studerar en bild med text. Vi tänker kritiskt. Vad är det för bild? Flyttat till tisdag vecka 46!
- Diktamen 2. Flyttat till fredag!
- Kristine berättar: En plats där jag mår bra. Flyttat till nästa vecka!
- Konversation om platser där vi mår bra. Flyttat till nästa vecka!

Fredag 8/11 (Kristine)
- Diktamen 2
- Vårdguiden 1177.se
- 1177 text och frågor
- Fråga Kristine / Eget arbete
- 15:20 Station: Språkkafé och/eller eget arbete

Novo: Arbeta med kursen Hälsa
- Kroppen (nya elever)
- Min, mitt, mina
- Bestämdhet
- Sjukdomar och symtom
- Frånvaroanmälan
- 1177

Veckans skrivuppgift
Skriv en frånvaroanmälan till din chef eller din lärare.

- Berätta varför du inte kan komma till jobbet/skolan.
- Berätta när du kan komma tillbaka till jobbet/skolan.
- Avsluta med hälsning och ditt namn.

Du kan studera exempel på youtube:

(Du får också exempel på texter av din lärare.)

Diktamen på tisdag 5/11
Substantiv:  en läkare,  en doktor,  en sjuksköterska,  en undersköterska,   en sjukdom,  ett symtom,  ett utslag,  en frånvaroanmälan,  en ambulans

Adjektiv:  sjuk,   frisk,   förkyld,   snuvig,   yr

Diktamen på torsdag 7/11
Jag mår illa och kräks.
Han hostar och nyser.
Hon har ont i halsen.
Du har feber.
Jag har huvudvärk.
Jag har ont i huvudet.
Hon har ont i magen.
Han har ont i ryggen.
Jag har utslag. Det kliar.
Min dotter är tyvärr sjuk.
Hon har öroninflammation.
Du är väldigt förkyld.
Hon har 39,5 graders feber.

Possessiva pronomen
Min, mitt, mina (lätt)
Öva possessiva pronomen – min, din

Frånvaroanmälan



Vårdguiden 1177.se

Fusk på test

Läsa

Lyssna

Skriva

Läsa, lyssna och tala

Läsa, lyssna och samtala

Uttal

Grammatik





Arbete

Ordkunskap – lär dig nya ord

Nyheter

Väder

Musik
Klappa händerna (BarnMusikTV.se)
Min hatt den har tre kanter (SvenskaBarnsångerTV)

Filmer
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)

Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att den här bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!


Hälsningar
Kristine




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.