söndag 17 november 2019

Vecka 47



Hej alla fina elever!

Den här veckan arbetar vi med sidan 130-139 i boken Mål 1.
Grammatik: ordföljd, hjälpverb och infinitiv.

Måndag 18/11
- Novo, modul Hälsa: På apoteket.
- Läs diktamen 1.
- Arbeta i boken Mål 1 sidan 130 – 139
- Hjälpverb och infinitiv
(Extra: Mål 1 övningsbok sidan 82-88)
- Novo/eget arbete

Tisdag 19/11
- Diktamen 1
- Läs diktamen 2
- Arbeta i boken Mål 1 sidan 130 – 139
- Hjälpverb och infinitiv
(Extra: Mål 1 övningsbok sidan 82-88)

Onsdag 20/11
- Uttal
- Hur säger man? (eller fortsättning i boken Mål 1)
- Kl.15.20 Station: Träna gärna på veckans skrivuppgift!

Torsdag 21/11
- Diktamen 2
- Arbeta i boken Mål 1 sidan 130 – 139
- Hjälpverb och infinitiv
(Extra: Mål 1 övningsbok sidan 82-88)
- Planera veckans skrivuppgift: Prata om vad ni gör för att må bra.

Fredag 22/11
- Frågor till läraren?
- Repetera hjälpverb och infinitiv
- Arbeta med Novo eller bloggen
- Kl.15.20 Station: Träna gärna på veckans skrivuppgift!

Novo: Arbeta med kursen Hälsa
- Uttal RD, RT, RN och RS
- SOS (repetera)
- På apoteket

Veckans skrivuppgift
Vad gör du för att må bra? Skriv en text och berätta vad du gör för att må bra.
Här finns bra exempel:

Diktamen 1 tisdag 19/11 (Novo: På apoteket)
ett apotek,  ett recept,  en medicin,  en tablett,  ett plåster,  en salva,  en nässpray,  en termometer

Diktamen 2 torsdag 21/11
Vad jag gör för att må bra

Jag cyklar alltid till jobbet och tränar på gym ibland. På söndagar brukar jag simma. Jag äter ofta grönsaker och frukt. Godis äter jag sällan och jag dricker inte läsk.

Varje vecka träffar jag mina kompisar. Vi har kul tillsammans och skrattar mycket. Ibland lagar vi mat hemma hos mig. Efter maten tittar vi på teve och äter chips. Det är inte nyttigt, men det är jättegott.

Apotek

Må bra

Hjälpverb och infinitiv

Omvänd ordföljd


Träna mer

Musik

Nyheter

Väder

Filmer
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)


Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att den här bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!


Hälsningar
Kristine





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.