söndag 26 januari 2020

Vecka 5

Familj & släkt studievecka 1 (av 6)


Hej alla fina elever!

Den här veckan börjar vi studera kursen Familj & släkt. Vad är en familj? Vad är en släkt? Vi arbetar med kursen i sex veckor.

På lördag börjar Melodifestivalen 2020. Den kan du följa varje lördag på SVT 1 kl. 20.00 – 21.30 från 1/2 till 7/3. Det ska jag göra. :-)

Måndag 27/1: Lektion med Kristine
- Vad gjorde du i helgen?
- Skrivtest
- Familj och släkt (Novo)
- Studera diktamen 1 och 2: En stressig dag (Språkvägen B sidan 9). Texten till veckans diktamen får du i skolan. Du kan lyssna på den här.
- Eget arbete: Studera i Novo. Du kan också träna på bloggen, läsa eller skriva.

Tisdag 28/1: Lektion med Kristine
- Mer släkt (Novo)
- Diktamen 1
- En stressig dag (Språkvägen B).
- Veckans skrivuppgift
- Eget arbete: Studera i Novo. Du kan också träna på bloggen, läsa eller skriva.

Onsdag 29/1: Skolan är stängd! Studiedag för alla lärare.

Torsdag 30/1: Station & lektion med Kristine
- Station kl. 13.00 – 15.00. Lektion med Kristine kl. 15.20 – 17.00.
- Diktamen 2
- Konversation: Berätta om din familj och din släkt
- Träna ordföljd

Fredag 31/1: Lektion med Kristine & station
- Frågestund (Fråga Kristine)
- Min, mitt, mina (tavlan och övningar)
- Vad ska du göra på stationen?
- Station kl. 15.20.17.00 

Novo Arbeta med kursen Familj & släkt.
- Familj & släkt
- Mer släkt
- Min, din, hans, hennes
- Bokstäver utan ljud

Veckans skrivuppgift
Skriv ett brev till en lärare och berätta om din familj. Berätta bara om din familj och inte om din släkt!

Diktamen 1 på tisdag 28/1
Diktamen är den första delen av texten En stressig dag (till och med Det är bråttom.) Du får texten i skolan.

Diktamen 2 på torsdag 30/1
Diktamen är den andra delen av texten En stressig dag (från och med Barnen går till skolan.) Du får texten i skolan.

Övningar till veckans text
*Texten till veckans diktamen får du i skolan. Du kan lyssna på den här.

Familj och släkt

Uttal
Studera i 
Novo – Familj och släkt: Bokstäver utan ljud.

Skriva

Lyssna och läs
Vad är en familj?

Lyssna

Possessiva pronomen (min, mitt, mina):
Film 1 (långsam)
Film 2 (medel)
Film 3 (snabbt tempo)
Övning 2 (Avancerad)

Grammatik

ABBA musik på svenska – med text

Nyheter

Väder

Filmer
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)


Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.