söndag 2 februari 2020

Vecka 6

Familj & släkt - studievecka 2



Hej alla fina elever!

Från den här veckan studerar ni tillsammans med intro, men inte alla lektioner. Vi fortsätter att studera kursen Familj & släkt.


Måndag 3/2: Lektion med Kristine
- Vad gjorde du i helgen?
- Vi studerar diktamen 1 (Novo: Bokstäver utan ljud)
- Min, mitt, mina (tavlan och övningar)
- Vi studerar diktamen 2 (min, mitt, mina)
- Eget arbete: Veckans skrivuppgift, studera i Novo. Du kan också träna på bloggen eller läsa.

Tisdag 4/2: Lektion med Kristine. Intro kommer efter paus.
- Diktamen 1
- Yohannes (Språkvägen B). Lyssna på texten.
- Eget arbete: Veckans skrivuppgift, övningar eller studera i Novo. Du kan också träna på bloggen eller läsa.
Lektionen slutar kl. 15.50!

Onsdag 5/2:
Kl. 13.00-15.00 Hemuppgift (Skriva, Novo eller bloggen)
Kl. 15.20 – 17.00 Station med Abdel och Ulrika

Torsdag 6/2: Lektion med Annika. Intro kommer efter paus.
Dagens program kan du läsa på bloggen. Klicka här!
- Diktamen 2 (par-diktamen)
- Mål 1 lärobok sidan 120-121 (lyssna, läs, prata)
- Mål 1 övningsbok sidan 76-77 (öva)
- Veckans skrivuppgift

Fredag 7/2: Lektion med Kristine och Intro. Station efter paus.
- Skrivträning eller övningar
- Vad ska du göra på stationen?
- Station kl. 15.20.17.00


Novo Arbeta med kursen Familj & släkt.

- Vad gör de?
- Vad är verb?
- Min, din, hans, hennes
- Bokstäver utan ljud


Veckans skrivuppgift

Skriv ett brev till en lärare och berätta om din familj eller släkt.


Diktamen 1 på tisdag 4/2

en citron,  en cykel,  ett café,  en zebra,   ett zoo,   (en) jazz,  en sax,  en taxi,  en lax,  en webblärare,   ett wienerbröd,   en kiwi,   en squash,  (en) quinoa,  (ett) quorn


Diktamen 2 på torsdag 6/2

1. Mina föräldrar handlar alltid mat på ICA på lördagar.
2. Våra döttrar surfar sällan på nätet.
3. Dina syskon cyklar till skolan ibland.
4. Mitt barnbarn leker ofta i parken på morgonen.
5. Deras morfar lagar aldrig mat hemma på söndagar.
6. Hennes söner spelar bowling på Sveavägen ibland.
7. Vår mormor borstar aldrig tänderna på helgen.
8. Hans pappa springer sällan i skogen på kvällen.
9. Era kusiner väntar alltid på bussen klockan nio.
10. Min sambo badar ofta i sjön på vintern.

Skriv alla meningar med tid eller plats först!


Övningar till texten Yohannes (Språkvägen B)

Familj och släkt

Possessiva pronomen (min, mitt, mina):

Film 1 (långsam)
Film 2 (medel)
Film 3 (snabbt tempo)
Övning 2 (Avancerad)


Grammatik

Träna vokaler

Uttal
Studera i Novo – Familj och släkt: Bokstäver utan ljud.

Skriva

Lyssna och läs
Ivanas familj

Blandat (filmer)

ABBA musik på svenska – med text

Nyheter

Väder

Filmer
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)


Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.