söndag 16 februari 2020

Vecka 8

Familj & släkt - studievecka 4



Hej alla fina elever!


Måndag 17/2: Lektion med Kristine
- Vad gjorde du i helgen?
- Veckans planering
- Vi studerar diktamen 1 (Novo: Erik och Lina)
- Vi läser och arbetar mycket med texterna Erik och Lina?

Tisdag 18/2: Lektion med Kristine. Intro kommer efter paus.
- Vi studerar diktamen 2 (en jobbansökan)
- Diktamen 1
- Eget arbete: Veckans skrivuppgift, övningar eller studera i Novo. Du kan också träna på bloggen eller läsa.

Onsdag 19/2: Lektion med Abdel och Intro. Station efter paus.
- Konversation (Prata till exempel om bra och dåliga jobb.)
- Läsförståelse (på bloggen)
- Arbeta med Skriva korta mejl (på bloggen)
- Vad ska du göra på stationen?
- Station kl. 15.20-17.00

Torsdag 20/2: Lektion med Kristine. Intro kommer efter paus.
- Frågestund (Fråga Kristine)
- Diktamen 2
- Ordföljd (Novo: En vanlig mening m.m.)
- Eget arbete: Veckans skrivuppgift, övningar eller studera i Novo. Du kan också träna på bloggen eller läsa.

Fredag 21/2: Lektion med Kristine och Intro. Station efter paus.
- Konversation, repetition, skrivträning, läsning eller andra övningar
- Kort film
- Vad ska du göra på stationen?
- Station kl. 15.20-17.00


Novo Arbeta med kursen Familj & släkt.

- Klockan och måltider
- Erik och Lina
- Vad heter bokstäverna
- A Å O
- En vanlig mening (tre filmer om ordföljd)


Veckans skrivuppgift

Skriv en kort jobbansökan. Diktamen 2 och filmen Söka jobb hjälper dig.


Diktamen 1 på tisdag 18/2 (Familj & släkt – Erik och Lina)

en årskurs,  en rast,  en skolgård,  en matsal,  (en) idrott,  (ett) fritids,  ett mellanmål,  snickrar,  en fritidspedagog,  leker,  det är dags,  en förskola,  (en) personal,  sjunger,  en utflykt,  en gård,  klättrar,  gräver,  en sandlåda,  hämtar,  spelar,  borstar tänderna,  tillsammans,  somnar


Diktamen 2 på torsdag 20/2- en jobbansökan  Titta på filmen Söka jobb

Hej!

Jag heter Anna Anaconda och söker jobb hos er. Jag kommer från Singapore. Jag kom till Sverige för ett år sedan. Jag gick nio år i skolan i Singapore. Efter skolan arbetade jag som städare. Sedan jobbade jag som butiksbiträde i en bokhandel. Nu studerar jag svenska för invandrare.

Jag är punktlig, noggrann och tycker om att hjälpa människor. Jag ser fram emot att höra av er.


Vänliga hälsningar
Ana Anaconda


Ordkunskap – lär dig nya ord

Spela spel – träna klockan här

Läsa

Lyssna

Skriva korta mejl (e-brev, e-post)

Läsa, lyssna och tala

Öva pronomen - bas

Öva pronomen - avancerad

Verb

Uttal

Nyheter

Väder

Filmer
Vi ses vi hörs kap 1 – 10 (nybörjare och 2B)



Arbetar du med mobil eller surfplatta? Tänk på att bloggen fungerar bäst med Puffin browser.

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.