söndag 12 november 2017

Vecka 46



Hej alla fina elever! 



Novo: kurs Hemma Vad är en vind, ett trapphus, en källare? Repetera nummer 3, 5 och 6. Studera och träna lång och kort vokal (nummer 10). Arbeta sedan med nummer 7, 8 och 9.

Veckans skrivuppgift Vad gör du i skolan? Vad gör du på fritiden? Skriv ett brev till en vän och berätta! Det blir test på måndag 20/11. 

Veckans diktamen: Rad 1 – 5 på tisdag 14/11. Rad 1 – 11 på fredag 17/11.
Jag är Evert

1.   Jag är född i Göteborg år 1935. Min pappa var fiskare
2.   men han var ofta arbetslös. Mamma arbetade som
3.   sömmerska men städade också ibland.

4.   1942 började jag första klass. Jag var ganska duktig och
5.   läste mycket.

6.   Många lärare tyckte inte om arbetarbarn. Jag var blyg
7.   och slutade efter nio år. Sedan jobbade jag på en fabrik
8.   som gjorde motorer.

9.   1956 träffade jag Greta. Samma år gifte vi oss och fick en
10.  son som heter Sven.

11.  Nu är jag 79 år, farfarsfar och en glad pensionär.

Hemma

Ordföljd
Preteritum (dåtid)

Extra (hög nivå)

Läs och lyssna

Nyheter

Musik

Film

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.