söndag 3 maj 2020

Vecka 19



🍌🍅🍉🍏🍆🍍🍋

Välkommen till Marinas språkcafé på Zoom måndag den 4/5 kl. 17.30!
🌻🌻🌻🌻🌻

Hälsa - studievecka 1 (4-8 maj)


Hej alla fina elever!

Hur mår du? Jag hoppas att du hade en fin helg. Min helg var jättebra.

I Novo fortsätter vi att studera kursen som heter FRITID, men vi börjar också studera nästa kurs som heter HÄLSA.

Skolan är öppen måndag - fredag klockan 10-12 och 13-15. Jag kommer att vara i skolan på tisdag och torsdag klockan 13:00-15:00. Du kan komma till skolan om du behöver hjälp.

Nytt! Den här veckan träffas vi i ZOOM.

Du ska klicka på länken på onsdag klockan 14.00. Då startar en video-lektion med mig.

ZOOM-lektionen fungerar bara den tiden. Klicka här på onsdag klockan 14.00!


Lycka till med dina studier!

Hälsningar
Kristine

------------------------------------------------------------------------------------

👍Träna varje dag: Novo - Studieguide Fritid och Studieguide Hälsa


FRITID







HÄLSA












------------------------------------------------------------------------------------


MÅNDAG

Sabina förklarar: Klicka här!

Titta på filmen: Må bra - klicka här!

NOVO
FRITID: Repetera allt!
HÄLSA: Kroppen, En hand, två händer, Min, mitt, mina



TISDAG

Sabina förklarar Klicka här!

Läsa
Träna att läsa texterna 1, 2 och 3 - Klicka här!

Skriva
Översätt orden till ditt modersmål. Träna att stava orden rätt:

må bra, många saker, att väga mig,
en simhall, att gympa, till exempel,
att ha roligt, leva sunt, röker, att sova ordentligt,
per natt
minst - mest
nyttig - onyttig
viktig - viktigare - viktigast


ONSDAG

Sabina förklarar Klicka här!


Text - Teddybjörnen Fredriksson - Klicka här!

Uttal
Sjung sången "Teddybjörnen Fredriksson" flera gånger
När du sjunger på svenska tränar du på att uttala orden rätt!

Grammatik
Svenska för alla - Träna pronomen

NOVO
Studera igen:
FRITID - repetera allt
HÄLSA - kroppen, en hand..., min-mitt-mina


TORSDAG

Sabina förklarar Klicka här!

👉  Veckans skrivuppgift

- Vad gör du för att må bra?
Skriv en text.

Skicka/mejla texten till mig senast på fredag.

Skriva
Film - "Att skriva en text": Klicka här!

Film om roliga meningar på svenska där du tränar uttal


FREDAG

Sabina förklarar Klicka här!

Utmaning!
- Må bra Kom igång 
- Promenera 30 minuter ute i snabb takt! (= gå fort/snabbt)


Bra jobbat!

Tv-nyheter - på lätt svenska


Dagbok
Extra: Du kan skriva dagbok varje vecka, om du vill. Skicka dagboken till mig en gång i veckan. Skicka inte varje dag.



😅😅😅😅😅😅😅😅😅




Studera mer


Kroppen


Nyheter

8 sidor - nyheter på lätt svenska.

Radio Sweden - radio på lätt svenska.


Tv-nyheter - på lätt svenska.


Sånger med svensk text

Öppna upp ditt fönster - Lisa Ekdahl 

Tusen bitar - Björn Afzelius


Ordkunskap


Ordföljd



Träna grammatik










Svenska för alla - Träna pronomen
































Arbetshäften grammatik




Arbete



Träna uttal

Film om uttal 

Film om roliga meningar på svenska där du tränar uttal


Blandat

Film om hur man lagar köttbullar

Film om hur man lagar pannkakor


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.