söndag 10 maj 2020

Vecka 20


🍦🍧🍨🍦🍧🍨🍧🍦

Välkommen till Marinas språkcafé på Zoom måndag den 11/5 kl. 17.30!
🍦🍧🍨🍦🍧🍨🍧🍦


Hälsa - studievecka 2 (11-15 maj)


Hej alla fina elever!

Nu får du hämta arbetshäften i skolan. Du kan hämta arbetshäften för 2B varje tisdag i receptionen.

Receptionen är öppen måndag - fredag klockan 10-12 och 13-15. Den är också öppen på tisdag kväll klockan 17-19.

Den här veckan ska vi ha Zoom-konversation. Vad vill du prata om? Vi träffas i Zoom på fredag.

I Novo fortsätter vi att arbeta med kursen som heter HÄLSA.

Lycka till med dina studier den här veckan!


Hälsningar

Kristine
💦💦💦💦💦💦💦💦


MÅNDAG

Läsa och prata

  • Läs dialogerna flera gånger.
  • Läs dialog 1 och 2 och spela in dig på din mobil! Lyssna. Låter det bra?
Dialoger

1.

- Hur är det? Mår du inte bra?

B - Nej. Jag är förkyld och fryser. Jag tror att jag har feber idag.

A - Krya på dig!


2.

A - Hej! Vill du följa med mig till gymmet ikväll?

B - Javisst, gärna! När ska vi träffas?

- Vi träffas klockan 18 utanför Friskis och Svettis.


Studera i Novo. Kursen heter HÄLSA.










TISDAG Sabina förklarar!

Titta

  • Film personliga pronomen - subjekt och objekt Klicka här!
Skriva
Träna kroppen


ONSDAG Sabina förklarar!   Mejla skrivuppgiften till Kristine.


👉Veckans skrivuppgift"Mina känslor idag" 

Skriva
  • Skriv och berätta hur du känner dig idag.
- Hur känner du dig idag?
- Är du glad, ledsen, stressad, förkyld, trött...? 
- Varför känner du så?

Läsa Lyssna här!
Grammatik
Lyssna, titta och läsa


TORSDAG Sabina förklarar!

Titta

  • Film - possessiva pronomen  Klicka här!
  • Du kan också repetera i Novo, kurs Hälsa: Min, mitt mina
Läsa och skriva


FREDAG Sabina förklarar!

Höra

  • Sjung - "Det brinner i bröstet"  Klicka här!
  • Öva att uttala orden i texten
Läsa
  • Text - "Det brinner i bröstet" av Danny Saucedo  Klicka här! 
  • Läs texten flera gånger
Konversation

Gör klart och repetera det du studerade den här veckan!


💦💦💦💦💦💦💦💦


Studera mer


Nyheter

8 sidor - nyheter på lätt svenska.

Radio Sweden - radio på lätt svenska.

Tv-nyheter - på lätt svenska.



Sånger med svensk text

Öppna upp ditt fönster - Lisa Ekdahl 


🌻🌻🌻🌻🌻




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.