söndag 31 maj 2020

Vecka 23


👄👂👀👄👂👀👄👂👀👄

Välkommen till Marinas språkcafé på Zoom måndag kl. 17.30! Klicka här klockan 17.30!

👄👂👀👄👂👀👄👂👀👄


Hälsa - studievecka 5 (1-5 juni)

Hej alla fina elever!

Jag hoppas att ni mår bra! Jag vet att några elever är förkylda nu.

Är du förkyld får du inte komma till skolan.

Den här veckan ska vi prata mer om framtiden och öva på flera av hjälpverben.

Du ska också skriva en text till mig.
Du får fortsätta att studera i NOVO - HÄLSA. 
Vi har några ZOOM-lektioner också.

På tisdag kan du hämta veckans planering/arbetshäfte i skolan. Gå till receptionen och fråga efter arbetshäfte - 2B. Från nästa vecka ska alla hämta häften i skolan!

Receptionen är öppen måndag - fredag klockan 10-12 och 13-15.

Den är också öppen på tisdag kväll klockan 17-19.
Jag är i skolan tisdag 17-19, torsdag 10-12 och 13-15.

Lycka till med dina studier den här veckan!

Hälsningar

Kristine


🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄



NOVO - Studieguide HÄLSA - Träna hela veckan:

MÅNDAG:

Titta

Film - presentera dig: klicka här! 

Prata
Presentera dig själv. Träna på att prata i 3-5 minuter.
- Vem är du? 
- Varifrån kommer du? 
- Vad tycker du om? 
- Vad gör du på fritiden? 
- Vad drömmer du om att göra i framtiden?

Marinas språkcafé: Klicka här klockan 17.30 om du vill prata svenska!


TISDAG:

Titta
1. Film om hjälpverb: Klicka här!

2. Hjälpverb- läs och skriv: Klicka här!

3. 💭 ZOOM klockan 15:00. Klicka på länken som jag skickar till din mejl.

4. Skriv
Veckans skrivuppgift! Skicka svaren till mig.
👉Svara på frågorna:
1.    När pratar du svenska?
2.    Hur ofta pratar du svenska? Pratar du mindre svenska nu (corona)?
3.    Med vem pratar du svenska?
4.    Var pratar du svenska?
5.    Pratar du bättre eller sämre nu än när vi hade lektioner i skolan?
6.    Hur kan man träna på att prata svenska när vi har Corona?
7.    Kan ni hjälpa varandra att prata svenska? Hur?


ONSDAG: 


Läs och skriv

Hjälpverb- läs och skriv Klicka här!

Välj rätt hjälpverb- läs och skriv Klicka här! 
RÄTT SVAR!   Klicka här!

Välj rätt hjälpverb- läs och skriv Klicka här!

RÄTT SVAR!   Klicka här!


TORSDAG:


Läs texterna om Ibrahim, Oliver och Zeinab: Lyssna på texten!


Frågor till texterna
1. Var trivs Ibrahim bäst?
2. Varför?
3. Var vill Oliver bo i framtiden?
4. Var bodde Oliver när han var liten?
5. Varför gillar Zeinab skogen bäst?

👉Var trivs du bäst? Varför trivs du där?

Skriv en kort text! Skicka texten till mig.


FREDAG:


💭 ZOOM klockan 15:00. Klicka på länken som jag skickar till din mejl.

Sjung och öva uttal

Jag vill ha en egen måne

Läs
Text - Jag vill ha en egen måne: Klicka här!

Gör klart allt.
Repetera i NOVO - HÄLSA.

💝 Sveriges nationaldag i morgon den 6 juni! 

Sjung och öva uttal
Lyssna på nationalsången - Du gamla du fria

Titta och lyssna
information (svår film) - Varför firar vi nationaldagen?




👏👏👏👏👏 


Studera mera




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.