söndag 15 oktober 2017

Vecka 42



Hej alla fina elever!

I Novo finns en enkät (frågor) som du ska svara på. Du kan också svara här. Frågorna finns på svenska, engelska, ryska, arabiska, somaliska, tigrinska och dari. Vi gör den tillsammans på tisdag.

I Novo – På stan – repeterar vi grammatiken: nummer 18, 20, 23 och 24. Prata med mig om du vill göra proven: läsa och höra.

Förra veckan pratade vi om vad man ska tänka på när man skriver. Den här veckan får du en skrivuppgift att träna på hemma. Du får också exempel på hur du kan skriva.


Veckans diktamen
Ø Diktamen på tisdag 17/10: rad 1 – 9.
Ø Diktamen på torsdag 19/10: rad 10 – 18.

1.       Jag äter ofta frukost.
2.       Ibland tränar jag på gym.
3.       Vi äter ofta middag klockan åtta.
4.       Min familj tittar på teve och dricker kaffe tillsammans ibland.
5.       Jag kommer alltid till skolan på eftermiddagen.
6.       Jag kan inte gå till skolan idag.
7.       Jag har ofta en gul jacka.
8.       Jag går ofta hem efter skolan.
9.       Nesredin skriver inte med sina vänner.
10.     Muslimska människor dricker aldrig alkohol.  ;)
11.     Jag lagar sällan mat till middag.
12.     Ibland dricker jag kaffe med mjölk.
13.     Vi äter alltid bröd med mat.
14.      Ibland promenerar jag på natten.
15.      Min lärare kommer inte till skolan varje dag.
16.      Jag jobbar aldrig på helgen.
17.      Jag tänker sällan på jobb.
18.      Mohammed och Salah springer alltid från hemmet till skolan.


Substantiv

Hjälpverb

Futurum med ska + infinitiv

Träna verb i presens eller infinitiv

Uttal

Lyssna: Mot målet 1

Läsa: Mot målet 1

Hej svenska

Musik

Sfi-filmer

Veckans nyheter

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.