söndag 29 oktober 2017

Vecka 44

Hej alla fina elever!

På torsdag den 2 november är jag och mina kollegor på studiedag. Skolan är öppen och några lärare kommer att finnas på plats. Ni arbetar med diktamen och skrivuppgiften. Ni kan låna en platta och arbeta med Novo eller bloggen. Att läsa en bok är också bra.

Nu börjar vi arbeta med Novo: Hemma. Jobba först med nr 2, 3, 4 och 5.

Skrivuppgift: Träna på att skriva om din drömsemester. Skriv i presens och futurum. Det blir test på måndag 6/11.

Diktamen: rad 1 – 5 på tisdag. Rad 6 - 12 på fredag.

Tinas drömsemester

 
1.    Jag tänker resa till Spanien. I december åker jag. Då är det inte
2.    så varmt. Jag kommer att vara där i två veckor. Min man följer
3.    med. Vi flyger från Arlanda.
 
4.    Jag vill hyra en lägenhet med 2 rum och kök. Vi ska laga mat och
5.    ha kall öl i kylskåpet.
 
6.    I Spanien finns det mycket att göra. Jag vill se gamla kyrkor och
7.    mosaik. Jag kommer att gå på museum och åka upp i bergen. Jag
8.    planerar att bada, segla och brädsegla.
 
9.    Maten i Spanien är god och ölen är billig. Jag ska lyssna på spansk
10.  livemusik och dansa. Kanske träffar jag nya vänner.
 
11.  Min man tycker inte om kyrkor och museum. Han gillar inte att
12.  sola och bada och han vill inte dansa.
 
13.  Jag tänker säga till min man: Du kan följa med till Spanien och
14.  laga mat till mig.


Futurum (igen)

Boende

Ordningstal



 



Läs och/eller lyssna

Musik



Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.