söndag 22 oktober 2017

Vecka 43


Hejsan!

Nu är det höst. Det är svårt att veta vilka kläder man ska ta på sig. Ibland är det varmt. Ibland är det kallt. Jag rekommenderar lager på lager.

På tisdag den 24/10 är jag på konferens. Jag kommer inte till skolan men det kommer en annan lärare.

I Novo finns en enkät (frågor) som du ska svara på. Du kan också svara här. Frågorna finns på svenska, engelska, ryska, arabiska, somaliska, tigrinska och dari.

I Novo – På stan – repeterar vi grammatiken: nummer 18, 20, 23 och 24. Prata med mig om du vill göra proven: läsa och höra.

Veckans skrivuppgift: Skriv ett brev till en släkting eller en vän. Berätta om din fritid. Vad gör du före/efter skolan? Vad gör du på helgerna? Vad gör du för att koppla av?

Veckans diktamen blir på torsdag 26/10

Anna vill åka till Göteborg imorgon.
Jag vill inte spela tennis.
Vi kan åka till Stockholm imorgon.
Hon kan inte tala svenska.
Jag ska åka till Paris imorgon.
De ska spela tennis.
Jag får åka till Stockholm imorgon.
Du får inte röka här.
Vi måste åka till Uppsala imorgon.
Jag måste lära mig svenska.
Lennart brukar åka till Malmö varje månad.
Jag brukar äta middag klockan sex.
Jonas behöver köpa nya skor.
Du behöver prata med din läkare.


Hjälpverb


 

 



 


 




 


Musik


 

 

Vi ses i skolan!

 

Hälsningar

Kristine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.