söndag 7 januari 2018

Vecka 2



 đŸƒđŸ€đŸŽŸđŸŽżđŸŽ”🏇

Hej alla fina elever!
 
Nu börjar vi med ett nytt tema. I Novo heter kursen HÀlsa.

Novo: Kurs HĂ€lsa. Arbeta med:
2 (Olika fritidsintressen)
4 (Vill du följa med...?) Dialog
5 (Alltid, aldrig, ofta...)
7 (Uttal Y, Ö, U)
10 (Min, mitt, mina ...) Possessiva pronomen

Skrivuppgift till mÄndag 15/1: Skriv en kort text om en person som du gillar. Vem Àr personen? Hur trÀffades ni? Vad gör/gjorde ni tillsammans? BerÀtta ocksÄ varför du tycker om den personen.

Diktamen pÄ tisdag 9/1
1. Mina förÀldrar handlar alltid mat pÄ ICA pÄ lördagar.
2. VÄra döttrar surfar sÀllan pÄ nÀtet.
3. Dina syskon cyklar till skolan ibland.
4. Mitt barnbarn leker ofta i parken pÄ morgonen.
5. Deras morfar lagar aldrig mat hemma pÄ söndagar.
6. Hennes söner spelar bowling pÄ SveavÀgen ibland.
7. VÄr mormor borstar aldrig tÀnderna pÄ helgen.
8. Hans pappa springer sÀllan i skogen pÄ kvÀllen.
9. Era kusiner vÀntar alltid pÄ bussen klockan nio.
10. Min sambo badar ofta i sjön pÄ vintern.

Diktamen pÄ torsdag 11/1
Mikael

Mikael Àr mÄlare. Han arbetar 40 timmar
i veckan. Ibland jobbar han över.
Han arbetar ocksÄ lördagar ibland.

Mikael Àr ofta pigg pÄ kvÀllen. Han sover
inte bra. PÄ morgonen Àr han alltid trött.
Hans fru heter Ann. Hon sÀger att han alltid
snarkar.

Mikael sÀger att han aldrig snarkar.

Fritid - filmer

Grammatik




TIPS: TrĂ€na grammatik. Kapitel 1 – 9 passar till kurs 2B (men gör inte verb i supinum).

Uttal

Fraser ...

LĂ€s och lyssna

Musik

Film

Vi ses i skolan!

HĂ€lsningar
Kristine



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.