söndag 14 januari 2018

Vecka 3



♠♣♥♦
Hej alla fina elever!

I helgen spelade jag kort. Det är roligt. Spelar du kort ibland? 

Novo: Kurs Hälsa. Arbeta med:
2 (Olika fritidsintressen)
4 (Vill du följa med...?) Dialog
5 (Alltid, aldrig, ofta...)
6 (Har du lust att...?)
7 (Uttal Y, Ö, U)
10 (Min, mitt, mina ...) Possessiva pronomen
22 (Nutid och dåtid – tidsord)

Skrivuppgift till måndag 22/1: Skriv ett kort brev till din lärare. Berätta om en fin plats där du trivs.

Diktamen på tisdag 16/1
Min mat är kall. Mitt kaffe är varmt. Mina kläder är nya.
Din mössa är fin. Ditt halsband är vackert. Dina skor är fina
Hans jacka är blå. Hans hus är gammalt. Hans byxor är långa.
Hennes näsa är stor. Hennes hår är långt. Hennes ögon är gröna.
Vår hund är glad. Vårt kök är stort. Våra gardiner är vita.
Er katt är ful. Ert badrum är litet. Era möbler är dyra.
Deras mamma är snäll. Deras barn är litet. Deras grannar är trevliga.

Diktamen på torsdag 18/1
Samuel är på besök i Östersund

Jag bor hos en kompis i Östersund. Vi har 20 grader
kallt här. Ute får man is i näsan.

Vi åker skidor på dagarna. I skogen äter vi apelsiner.
Sedan dricker vi varm choklad.

Hemma i huset äter jag soppa och ett äpple. Jag dricker
ett glas rött vin. Klockan tio går jag till sovrummet.

Fritid – filmer med mera

Grammatik – nutid och dåtid

Grammatik - ordföljd

Grammatik - övrigt


Uttal

Fraser ...

Läs

Musik

Talang 2018 TV4

Film

Vi ses i skolan!

Hälsningar
Kristine
♠♣♥♦

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.